buddhas brain

praktiskā neirozinātne jeb Budas smadzenes (2. daļa)

Jau iepriekš rakstīju par kādu lielisku grāmatu, kuras nosaukums ir  `The practical neuroscience of Buddhas Brain happiness, love and wisdom`, autors Rick Hanson, Ph.D. Iepriekšējā reizē par to, kā saprast, kas notiek galvā, kad attopamies stresā, negācijās, drūmās domās. Šoreiz, kā solīts, kā`uzņemt labo`, ar kādām metodēm tieši mainīt neironu savienojumus un vairot laimes sajūtu ikdienā.

Mūsu ķermenis tiek veidots no tā, ko mēs ēdam, bet mūsu prāts – no mūsu pieredzes

Pieredze pakāpeniski grebj mūsu smadzenes (par neirotransmiteriem iepriekšējā rakstā) un formē mūsu prātu. Pieredzes pēdas var tikt iedalītas divās kategorijās – tajā pieredzē, kas dod labumu mums un citiem, un tajā, kas kaitē. Tādēļ mūsu interesēs ir radīt, saglabāt un palielināt vērtīgo, labumu nesošo atmiņu daudzumu un samazināt, novērst tās, kuras kaitē.

Izaicinājums ir tajā, ka smadzenes dod priekšroku skanēt, reģistrēt, atcerēties un saglabāt nepatīkamo pieredzi. Pat tad, ja pozitīvās pieredzes dārziņš ir lielāks, nepatīkamās pieredzes dārziņā puķes aug ātrāk un spēcīgākas. Protams, arī nepatīkamajai pieredzei ir kāds labums – zaudējums atver sirdi, bailes brīdina par briesmām, dusmas izgaismo netaisnības, kuras labot. Laimes sajūtas (burvju) līdzeklis nav apspiest nepatīkamo pieredzi, kad tā gadās, tā gadās. Laimes sajūtas (burvju) līdzeklis ir veicināt pozitīvo pieredzi un uzņemt to, lai tās kļūst par nozīmīgu mūsu sastāvdaļu.

praktiskā neirozinātne

Uzņemt un internalizēt (izlaist caur savām sajūtām) patīkamo

Lūk, tik svarīgie trīs soļi, kā to darīt.

1. Pārvērt pozitīvos faktus par pozitīvu pārdzīvojumu. Labas lietas notiek visapkārt, bet lielākoties mēs tās nepamanām. Pat tad, ja pamanām, reti kad mēs tās IZJŪTAM. Kāds pret tevi ir labs, skaists zieds, tu pabeidz sarežģītu projektu. Un tas viss paslīdz garām ikdienas steigā. Tā vietā aktīvi lūkojies pēc labā – mazajiem ikdienas priekiem – bērnu sejām, kafijas smaržas, atmiņām no laimīga atvaļinājuma, nelieliem panākumiem darbā un tā tālāk. Lai vai ko tu atrastu, pievērs tam apzinātu uzmanību, ļauj labajam tevi ietekmēt. Neskaties uz to, bet meties tajā iekšā. Kļūsti par daļu no tā.

apzinātība

2. Izbaudi un izgaršo patīkamo pieredzi! Paildzini to par 5, 10, 20 sekundēm. Neļauj savai uzmanībai aizklīst citur. Jo ilgāk kāda pieredze ir apzinātībā, un jo vairāk emocionāli stimulējoša tā ir, jo vairāk neironu iedegas un savienojas, un rada spēcīgākas atmiņas. Kad tu pieredzi ko pozitīvu, fokusējies uz savām ķermeņa sajūtām un emocijām. Ļauj šai pieredzei piepildīt savu ķermeni. Piemēram, ja kāds ir mīļš pret tevi, ļauj šai sajūtai radīt siltumu visā tāvā sirds apvidū.  Pievērs apzinātu uzmanību, cik lieliska ir sajūta, kad kāds, ko tu mīli, tevi apskauj. Fokusēšanās uz šīm sajūtām atbrīvo dopamīnu, kas palīdz paildzināt šo emociju un pievērst tai apzinātāku uzmanību, tādējādi stiprinot neironu asociācijas un savienojumus.

apzinātība

3. Iztēlojies un sajūti, kā pozitīvā pieredze ieplūst tevī. Kā ūdens sūklī, kā saule apģērba šķiedrās. Turpini atslābināt savu ķermeni un uzsūkt šīs emocijas, sajūtas un patīkamās domas.
apzinātība

Ik reizi, kad tu uzņem sevī (internalizē, izlaid caur sajūtām) labo, tu veido nervu struktūru. Darot to pāris reizes dienā vairākus mēnešus un gadus, tu pakāpeniski maini savas smadzenes un to, kā tu jūties un rīkojies

Uzņemt labo sevī ir vērtīgi, jo tas veido pozitīvas emocijas, kas ir nozīmīgs ieguvums tavai fiziskajai un emocinālajai veselībai

Ņemot vērā, ka  smadzenes dod priekšroku negatīvajām atmiņām, labā uzņemšana un izlaišana caur sevi ir tavi aktīvi un apzināti centieni. To darot, tu patiesībā izlabo neiroloģisko disbalansu smadzenēs. Tu dod pats sev rūpes un iedrošinājumu, kuru tev būtu vajadzējis saņemt kā bērnam, bet iespējams, tu to nesaņēmi pietiekami. Patīkamām sajūtām ir zinātniski pierādīta ietekme uz imūnsistēmu. (Grāmatā uz visiem apgalvojumiem ir atsauce no pētījuma autora un gada.)

Labā uzņemšana nenozīmē izlikties laimīgam, tā arī nenozīmē noliegt grūto dzīvē. Tas nozīmē barot un uzturēt labklājību, piepildījumu un iekšējo mieru, kas ir patvērums, no kura tu vienmēr vari nākt un atgriezties pie tā.

Sāc jau šodien! :) Nākamreiz par to, kā praktiski dziedināt sāpes, kā aizstāt negācijas ar pozitīvo, un kā mainīt savu reakciju/emocijas.

/Autora mājas lapa: https://www.rickhanson.net/
//Bezmaksas prezentācija http://www.slideshare.net/drrickhanson/hollyhock

Posted by:

Inuta
No Stambulas līdz Antālijai. Kur tobrīd esmu, par to rakstu.

Reklāmas pauze

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked (required):

Related articles

Back to Top